Monday, April 27, 2009

tentang spek


hm. saya teringat waktu kecik dulu, beria-ia sangat nak pakai spek. ntah kenapa. dulu bagi saya spek tu nampak macam seronok. mungkin. tak tahu lah. err weirrrd. sekarang, saya lihat kawan-kawan ramai yang pakai contact lens. menunjukkan betapa mereka taknaknya pakai spek. tapi, saya? haish pelik sungguh. eh tapi tu semua dulu, sekarang dah insaf. ceh ceh

dulu pernah suatu ketika sewaktu sekolah rendah. ada pemeriksaan mata dekat makmal. darjah berapa entah. darjah 3 kot kalau tak silap. ada mesin yang cek mata tu. waktu tu teringin gila lah nak pakai. macam apa jee. bila cek kat doktor tu, saya macam kecik-kecik kan mata. nak bagi gambar dalam mesin tu nampak kabur. bila kabur, jadi rabun. bila rabun, dapat pakai spek weehoo! (er konon tak nampak lah tuu. ingat doktor tu tak pandai ke?) sekali, doktor tu cakap ''adek, bukak mata besar-besar sikit ye.'' err, hampeh. bila cek, doktor kata mata okay bagus. sedih waktu tu. sebab ada kawan-kawan dah dapat pakai spek, saya tak dapat. pelik betul waktu tu. tahpapeee. budak, mana tau apa.

malam tu, ke besok-besoknya. tak ingatlah. haa saya cakap kat baba dan mama yang mata macam dah nampak kabur-kabur. eeiii tahpape betol. malam tu jugak mereka bawak saya pergi kedai. kakak siap test lagi ni nampak tak, tu nampak tak. bila kat kedai, doktor tak cek guna mesin. dia guna yang word kat depan tu. so, apa lagi, boleh la kelentong. ahahaha. tukar-tukar la word tu. tapi 'malangnya', misi tersebut GAGAL. hahaha padan muka kau. bagus pun.

disebabkan saya na
k sangat pakai spek, so satu hari tu pergi beli spek. spek mata hitam dan bingkainya warna purple. hahaha. tapi, dia boleh bukak yang hitam tu. jadi lah spek mata yang sebenar. jeng jeng jenggg. (sekarang saya sedar betapa buruknya spek favourite saya tu. yucks) duduk rumah pakai spek. main main pun pakai spek. solat pun pakai spek. memang gila lah waktu tuu. pastu kalau spek tu tercabut, atau dicabut, saya akan raba-raba mencari spek tu. konon tak nampak. kadang-kadang cilok kakak punya. mama cakap jangan pakai, nanti rosak mata. tapi saya macam ''takpelah memang nak pun.'' bila dah besar, fikir-fikir balik, macam err sangat ........ hm what to do.

akhirnya setelah meningkat remaja, saya sedar. cewah. saya akan sentiasa ingat pesan mama, hm jangan baca dalam gelap, jangan main spek orang, jangan duduk depan komputer banyak sangat, jangan menyeksa diri baca quran tulisan kecik-kecik, makan carrot banyak-banyak dan haa macam-macam lagi lah. jadi hargailah mata anda. mencegah lebih baik daripada mengubati. sekian :)

10 comments:

Anonymous said...

hahahahhaha lawak gile!!! gelak gile2 tp ckp kakak gelak xikhlas.. adeh.. tah pape tah.. spek hilang wat2 rabe2.. kelakar gile.. hahahahahahahahahah xthn.. serius...

rosbee said...

kakak : heh? biarlah. yela, nampak cam tak ikhlas. ceh jahat. biasalah tu. eh kan kalo dlm cerite kartun kalau nenek jatuh spek, dia meraba2. hahaha

amirularif said...

fuh. ada jugak ye orang macam ni. sanggup bermati2an nak pakai spec. hehe. lucu bebenor

~KhalilahAlhudaKamilen~ said...

nasib baik nt dah insaf..
hahhahaha!!!!!!!!!!

Omar Ahsan said...

haha.
sumpah perkara sama yang aku buat.
tp bila test mata tuh aku buat2 kabur mata.
ast2 doktor tuh kata.
"adik,bila balik rumah suruh mak buatkan spek mata untuk adik yer".
aku berjaya kelentong bende tu!
hahahahahha.dia kalau kecikkan mata x jd.belajar dr yang pakar.

rosbee said...

amirularif : eh mestilah adee. haha macam ape je bile pikir2 balik.

huda : ha'ah, tula pasal. heh wkt kecik, ape tau. tau nak best jee. tak pikir panjang. ahaha

omar : eh kecikkan mata tu utk jd kan kabur lah. cube kecikkan mata, kan nampak kabur. haha tapi tak pernah bjaya pon

hanisah~ said...

kah3, daku kemain lagi tanak pake spek mate, dikau nk pakai. sabun betol lah bahot

rosbee said...

hanisah : cik sarah, kan saya dah insaf. eh eh tapi serius oh. rasanye ana yang dolu2 tu bukan tahap sabun, lifebuoy kott. ngeh ngeh

Amirah said...

ana dulu pon memang teringin nak pakai spek, bile tengok adik2 ana yg lain kene pakai an, mcm best plak, akhirnye termakbul la plak.
Tapi lame2 an bile da kene pakai rase cam menyusahkan uh, serius... semua aktiviti yg kite nak wat cam susah sbb kene jage spek mate nie.
So, jage la penglihatan anda. Nges2.
Jgn menyesal di kemudian hari.

rosbee said...

amirah : hm Alhamdulillah angan2 ana tak dimakbulkan. hehe. skrg dah tak rasa nak pakai dah esp bile tgk korang semua tak suka pakai spek. em ye, saya akn jaga penglihatan saya dgn sebaiknya =) cehh